WEBMAIL
KONTROLLPANEL
domainsearch

E-post

Vanliga frågor rörande e-post.




    Frågor
    Jag kan inte skicka e-post, vad är fel?

    Kontrollera:

    • att du är ansluten till Internet, öppna din webbläsare och skriv in en webbadress
    • att mottagarens e-postadress är korrekt
    • att din egen e-postadress är rätt
    • att inte ett felaktigt brev ligger och blockerar i ut-korgen
    • att rätt utgående e-postserver används och att du valt att använda SMTP autentisering om du skickar via vår mailserver.

      Information om vilken utgående server som ska användas finner du i kontrollpanelen under respektive e-postkonto.

      OBS! din Internetleverantör kan ha spärrat port 25 för utgående mail. En del Internetoperatörer, t.ex. Telia och Bredbandsbolaget, har stängt port 25, vilket resulterar i att Bineros SMTP server inte fungerar. Det finns enkelt sätt att lösa detta.

      Lösning:
      Vi har port 587 öppen som är ett alternativ till den så ofta blockerade port 25. Se till att ha autentisering påslaget! Användarnamn och lösenord är densamma som ingående server.
    Visa
    Jag får meddelandet 'We do not relay...' när jag försöker skicka e-post?

    "We do not relay..." eller "Relaying denied, proper authentication required" betyder att du inte har verifierat dig mot servern innan du skickar e-post. I din e-postklient måste du ange att utgående server kräver SMTP autentisering/verifiering. Samma inloggning som inkommande e-post ska användas.

    Övrigt: Om du lyckas skicka iväg ett mail men får tillbaka detta felmeddelande från mottagarens mailserver så beror det på att mottagarens domän inte är upplagd i mottagarens mailserver. Du får då försöka kontakta mottagaren på annat sätt för att göra dem uppmärksamma på problemet.

    Visa
    Vad är e-postkonton?

    E-postkonto är den plats som tar emot ett e-postmeddelande, t ex support@dindomän.se. E-posten ligger där tills du ska läsa den / hämta ned den till din dator. En person kan ha flera namn/adresser kopplade till sitt eget e-postkonto (alias). Alias är ett konto som vidarebefordrar e-posten till ett annat e-postkonto inom domänen. Detta gäller för Windows-kunder: Ditt administrativa e-postkonto, webmaster@dindomän.toppdomän, får ej tas bort då du använder det för att administrera(skapa, ändra och ta bort) dina användares e-postkonton.

    Visa
    Hur lägger jag till en signatur i webbmailen?

    För att lägga till en signatur i webbmailen följ dessa instruktioner. 

    1. Först loggar du in på din webmail.binero.se.
    2. Sen så går du till inställningar uppe till höger.
    3. Där väljer du profiler.
    4. I vänsterkolumnen så väljer du din mejladress.
    5. I textrutan fyller du i din signatur så som du vill ha den. (om du vill ha bilder och länkar i din signatur så väljer du att spara den som HTML signatur)
    6. sparar och mailar.


    Obs! Om du valt HTML signatur så måste du även skicka mejlet i HTML format. (Detta väljer du nere till höger när du skriver själva mejlet)

    Visa
    Var hittar jag vilken inkommande/utgående mailserver som ska användas?

    Inloggad på din kontrollpanel hos oss, så kan du hitta den här informationen på två ställen:

    1) Startsidan när du loggar in (Översikt):
    Högst upp står det Snabbguide och ett domännamn. Här finner du några olika flikar, där du kan hitta all e-postinformation under fliken E-post.

    2) E-post > E-postkonton
    Om du markerar E-post och klickar på E-postkonton i menyn till höger, får du även här se informationen om vilka serveradresser du skall använda. Här kan du även lägga till nya e-postadresser, ändra lösenord samt lägga in alias och autosvar.

    Visa
    Vad är POP3?

    När vi pratar om e-post så står det för "Post Office Protocol". Det är ett sätt för e-postprogram att hämta inkommande E-post(elektronisk post) från en E-postserver. Används för att flytta all din E-post som ligger på servern till ditt E-postkonto(alternativt din dator, om du sitter hemma) och lagras där i stället.

    Visa
    Vad är IMAP?

    IMAP(Internet Message Access Protocol) : Är ett sätt för e-postprogram att läsa e-post(elektronisk post) direkt på e-postserver. Är en enorm fördel då man inte flyttar mailen från mail-servern utan man kan läsa den från olika ställen samt att man inte behöver oroa sig för hårddiskkrascher och dylikt.

    Visa
    Vad är SMTP?

    SMTP står för "Simple Mail Transfer Protocol" vilket är ett kommunikationsprotokoll för att skicka E-post mellan datorer.

    Visa
    Har ni spamskydd?

    Vi har ett av marknadens bästa spamskydd. Det mesta av all spam stoppas redan innan det når mailservern, övriga mail som misstänks vara spam läggs i en mapp med namnet "Spam" i ditt e-postkonto.

    Visa
    Är min e-post virusfri?

    Samtliga inkommande e-postmeddelanden kontrolleras av vårt antivirusskydd men tänk på att detta inte ersätter virusskyddet på er PC. Idag kan virus ta sig in i en dator på andra sätt än via e-post och vi rekommenderar er att förutom att ha ett antivirusprogram även installera dom senaste uppdateringarna för ert operativsystem. Vi kan inte heller garantera att vårt antivirusskydd är 100%-igt trots att det uppdateras dagligen, nya virus kommer ofta och det är inte säkert att vårt program har hunnit uppdateras, därför ber vi er att alltid ta det försiktigt med bifogade filer och endast öppna filer som ni förväntar er att få.

    Visa
    Stöder ni Push teknik för e-post?

    Nej, vi stöder i dagsläget inte push men IMAP anslutning fyller i de allra flesta fall samma funktioner.

    Visa
    Stöder ni Exchange tjänster i er e-post?

    Nej, vi har i dagsläget inte några tjänster som hostad Exchange t.ex.

    Visa
    Hur byter jag lösenord på mitt e-postkonto?

    Detta kan bytas i kontrollpanelen under "E-post" och "E-postkontot" genom att trycka redigera bredvid den adressen du vill byta lösenord på.

    Eller så kan den bytas i webbmailen under "inställningar" och "lösenord"

    Visa
    Min mail verkar vara försenad

    Om man skickar och tar emot mail med stora bifogade filer så kan dessa ta ett tid innan dem levereras, nätverkshastighet och liknande kan även vara en bestämmande faktor i leveranstid.

    Visa
    Ett mail jag väntar har ej kommit fram!

    Det kan finnas flera olika anledningar till detta.

    Får dem som skickar dig ett studsmeddelande av något slag? Detta felmeddelande ger ofta mycket och relevant information om vad som orsakar felet, det kan t.ex. stå att Inboxen är full eller att adressen kanske inte existerar (om avsändaren råkat skriva fel adress eller så).

    Relevant driftinformation finns på Binerodrift

    Visa
    Hur ställer jag in min E-postklient?

    Vi har många grafiska guider på hur du konfigurerar ditt E-postprogram

    Följ denna länk!

    Visa
    Kan jag använda SSL hos er?

    Ja, du kan skicka e-post via SSL hos oss för ökad säkerhet och kryptering.

    Du behöver då använda dessa ingående och utgående servrar/portar:

    Inställningar - krypterad anslutning till mailserver
    Utgående: SMTP-SSL Port 465 (smtp01.binero.se) (Autentisering krävs)
    Inkommande: IMAP-SSL Port 993 (imap01.binero.se)
    Inkommande: POP3-SSL Port 995 (pop01.binero.se)
    Visa
    Vad är SSL för E-post?

    SSL står för Secure Socket Layer och används för att skicka och ta emot information med kryptering istället för att skicka allting i klartext, detta för att ingen annan ska kunna utläsa informationen som t.ex. Skickas i ett mail.

    Visa
    Vanliga felkoder i Outlook

    Felkod: 0x800ccc0e / 0x800ccc0d / 0x800ccc0f
    Orsak: Detta beror allra oftast på att det är problem att nå mailservern. Förmodligen på grund av uppkopplingsproblem mot oss, allra vanligast på grund av att fel port används eller att din internetleverantör blockerat den porten.
    Lösning: Se till så du använder SMTP porten "587" i Outlook.

    Felkod: 0x800ccc79
    Orsak:  Kan uppstå om du missat aktivera SMTP autentisering i programmet
    Lösning: Aktivera SMTP autentisering och försök igen.

    Felkod: 0x800ccc90 / 0x800ccc92
    Orsak: Oftast beror det på att du fyllt i felaktigt användarnamn eller lösenord.
    Lösning: Kontrollera användarnamn, lösenord och mailserveradress och försök igen.

    Felkod: 0x80042108
    Orsak: Ofta uppstår detta om ditt antivirusprogram eller motsvarande blockerar anslutningen.
    Lösning: Prova stäng av virussökningen på e-post tillfälligt för att se om det är orsaken.

    Visa
    Jag har problem med Mail i Apple OS X Lion

    Den senaste versionen av Apples operativsystem för Macintosh, OS X Lion, innehåller en helt ny version av e-postprogrammet Mail. Tyvärr innehåller programmet åtskilliga buggar i exempelvis sökfunktionen där e-post inte hittas. Organiserar du din e-post efter diskussioner så kan brev tillfälligt försvinna, och ditt e-postkonto kan sluta fungera. Om det sistnämnda händer är rekommendationen att du startar om Mail så skall det fungera igen. 

    Detta beror alltså buggar i OS X Lion och Mail och är ingenting vi på Binero kan göra något åt. Den senaste versionen när detta skrivs är Lion 10.7.3 och vi rekommenderar att du uppgraderar till den snarast om du inte redan gjort det.

    Har du fortsatt problem, kontakta Apples support.

    Visa
    Hur många mail och mottagare kan jag ha?

    Hos oss kan du maila till max 100 mottagare per mail, (bcc, cc inräknade) och sända ej mer än 300 mail per halvtimme eller 5000 mail per dag. Begränsningar måste finnas för att undvika att utskick kan ge upphov till spamklassning av avsändande IP-nr.

    Visa


    Bäst i test två år i rad - Internetworld

    Rekommenderas av InternetworldVi är prisade för vår goda support, höga funktionalitet och kontrollpanel.

    Kundservice